maanantai 1. lokakuuta 2007

Kokemuksia HotPotatoes -ohjelmasta fysiikan opetuksen tukena

Tutustuin Hot Potatoes -ohjelmaan, jolla voi laatia pieniä testejä ja oppimateriaalia. Ohjelma on laajalti käytetty ja osittain vapaasti saatavilla, ja ohjelman käyttö perustuukin siihen että sillä luodut materiaalit ovat vapaasti käytettävissä. Ohjelma koostuu viidestä erilaisesta osasta tai ohjelmasta, jotka tuntuvat lukio-opetuksessa tukevan eniten kielten oppimista. Tämä lienee ohjelman kehityksen alku - luonnontieteiden käsitteiden opetuksessa se ei ole aivan parhain mahdollinen työkalu.

Hot-ohjelmista (quiz-kyselytyökalu, aukkotehtävätyökalu, sanaristikko, sanojen yhteensovitus ja jumbled-sentence -lauseenrakennustyökalu) luonnontieteiden opetukseen tuntuu sopivan oikeastaan vain quiz. Sillä on mahdollista luoda itseohjautuvia testejä, joita opiskelija voi käyttää oppimisensa tueksi. Varsinaiseen oppimisen testaamiseen ne soveltuvat huonommin - ohjelmassa on mahdollista laatia myös opettajalle lähtevä tiedote testin tuloksista; se tosin on maksullinen.

Fysiikassa olen kokeillut laatia muutamia eri tyyppisiä testejä opiskelijoiden omaan harjoitteluun. Katso esim. aaltoliikkeen käsitteitä kertaava testi

http://www.peda.net/veraja/kuopio/lyseonlukio/kurssit/fysiikka/viitonen/testaa

tai jos linkki vaatii salasanaa, testiin pääsee suoraan

http://www.peda.net/img/portal/934387/Aaltoliike.htm

Muutamia huomioita ohjelman käytöstä:

1) Testin laatiminen on yllättävän työlästä. Tehtävien luominen vaatii opetuskokemusta ja samoin niiden kirjoittaminen ja kuvien piirtäminen. Yhtään helpommalla ei sitten pääse testin laatimisessa ja kaiken materiaalin muokkaamisessa. Kuvien saaminen ympäristöön onnistui linkkeinä, kuvat oli tuotava pedanet-ympäristöön ensin jpeg-muotoisina, joka ei ollut hankalaa mutta sitäkin aikaavievämpää. Kuvien linkissä sitten joutuu kuitenkin käyttämään html-koodia, jolta ohjelma niin kovasti pyrkii käyttäjää säästämään. Toinen kuviin liittyvä ongelma on että jos vastausvaihtoehtoihin laittaa niitä, kaikki vaihtoehdot eivät näy kerralla. Niiden vertailemiseksi pitäisi näkyä! Kuvien ja siihen liittyvän valintapainikkeen pitäisi myös olla samassa tasossa, jotta tietäisi mikä valinta liittyy mihinkäkin kuvaan.

2) Monivalintatehtävien opetuksellista arvoa voi kritisoida, mutta ne toimivat kuitenkin aika hyvin jos tehtäviin pystyy liittämään palautetta väärien vastauksien tueksi. Tämä on mielestäni asia, joka on usein jätetty liian vähälle huomiolle. HotPot antaa mahdollisuuden kirjata palautteen jos opiskelija vastaa väärin. Palaute voi olla pitkäkin, mutta sitten palauteikkuna peittää vastausvaihtoehdot - se pitäisi olla omassa selattavassa framessaan. Opettajan pitäisikin tunnistaa väärät ajatusmallit ja rakentaa testi niiden korjaamiseksi. Aina ei kuitenkaan osaa ennakoida mitkä ajatusmallit opiskelijaa vievät, eikä tutkimustietoa varsinkaan fysiikassa kovin paljon ole - ainoa tie on tarkastella opiskelijan vastauksia ja koettaa niiden pohjalta kehittää opetustaan. Monivalintatesti ei tue sellaista, ellei opiskelija kirjoita ajatuksiaan esille.

3) Hyvä puoli on että ohjelmassa voi kysymykseen laittaa mielivaltaisen määrän vastausvaihtoehtoja. Ehkäpä joku 3 - 6 on riittävä määrä fysiikassa. Kun ohjelma antaa valita uudestaan kysymyksen kohdalla johon vastasi ensin väärin, opiskelija voi kehittää arvaustaktiikan, jossa valitaan alusta kaikki järjestyksessä kunnes jokin arvaus on oikea. Tässä tapauksessa testi ei oikein toimi, koska väärien vastauksien miettiminen on tärkeää. Joissakin muissa näkemissäni testiohjelmissa voi valita vain kerran, ohjelma antaa palautteen lopuksi. Testiohjelman laadinnsaas olisi varmaan hyvä ottaa huomioon oppimista tukevia tutkimuksia (esim. Eric Mazurin Peer-menetelmä fysiikan oppimisessa).

4) Ohjelman pistelaskentasysteemiä en ole vielä oikein ymmärtänyt. Se laskee oikeiden vastausten prosentuaalisen osuuden kaikista vastauksista. Opettajalle voisi olla informatiivista myös tieto siitä mitkä vastausvaihtoehdot opiskelija valitsi ja missä järjestyksessä.

5) Jotta testi toimisi siten että opiskelija itse sen haluaisi käydä läpi, pitäisi se jotenkin ottaa huomioon aktiivisuudessa. Tämän voi esim järjestää jos tehtävä on ympäristössä jossa sen käyttö voidaan havaita. Testin pitäisi myös olla motivoiva. Monivalintatehtävät ovat yllättävän vaikeita hyvin laadittuna, mutta koetehtävinä ne ovat liian vaikeita parhaimmillekin opiskelijoille - niiden avulla voi testata käsitteellistä ymmärtämistä, mutta hyvin hyvin harva saa kympin kokeesta jossa on monivalintatehtäväosio.

6) Testissä pitäisi olla tarpeeksi paljon tehtäviä, jotta sen voisi tehdä noin neljä kertaa kohtaamatta samoja tehtäviä. Siis kymmenen tehtävän testissä taustalla pitäisi olla 40 kpl tehtäviä. Samojen tehtävien läpi käyminen on tietenkin hyödyllistä, mutta vielä tärkeämpää olisi laatia tehtäviä jotka mittaavat samoja asioita hieman eri perspektiivistä eli representaatiosta käsin, kokeellisesti, mallin avulla, sanallisena selityksenä tms. Tämä on mielestäni avain fysiikan käsitteiden ymmärtämiseen.


Hot Pot kyllä toimii jollakin lailla oppimateriaalin tuotannossa fysiikan osalta, mutta on jotenkin hankala. En oikein usko että julkisuus, materiaalin jakaminen tuo sen käyttöön ottamiseen lisäarvoa - jokainen opettaja joutuu pohtimaan kuitenkin oman opettamisensa tyyliä itse, millaisia opetusmenetelmiä käyttää, ja mitä välineitä. Hyvä oppimateriaali on sellainen joka tuo itsellekin jonkin uuden ajatuksen, on käytettävissä melko lailla sellaisenaan. Monetkaan Hot Pot -sivustolla olevat linkit eivät ainakaan omaan opetukseeni istu, ovat liian yksinkertaisia, laajoja tai suppeita johonkin tarkoitukseen, eivät sisällä yleensä minkäänlaista yhtenäistä kokonaisuutta ainakaan lukio-opetukseen soveltuvaksi. Samaa testiä en käyttäisi kertauksessa ja tunneilla opetettavan asian yhteydessä.

Ei kommentteja: